Zomer! We genieten met volle teugen.

En sommige mensen kan het niet warm genoeg zijn. Maar temperaturen boven de 30 graden, dat wordt iedereen wel eens teveel. Met name senioren hebben het zwaar in bij warm weer. Veel drinken om uitdroging tegen te gaan is heel belangrijk! Maar hoeveel is voldoende?

Alert zijn is belangrijk

Voldoende drinken voorkomt oververhitting en uitdroging. Je houdt de transpiratie op gang. En dat is onmisbaar om af te koelen. Wie genoeg drinkt, voelt zich fitter. Bovendien verklein je de kans op hartfalen en schade aan de nieren. Zorg dat je de symptomen van uitdroging herkent. Wie uitdroogt, krijgt eerst een droge mond, neus en keel. Het wordt moeilijker om te zweten en te plassen. Vaak gaat men er bleek uit zien. De ogen worden hol. Ook een schilferige huid kan wijzen op vochttekort.

Alarmsysteem hapert soms…

Extreme warmte belast het oudere lichaam extra. Reden: het op peil houden van de lichaamstemperatuur is een ingewikkeld proces. Op latere leeftijd verloopt dat minder vlot. Immers, belangrijke organen als hart, longen en nieren werken niet meer zoals vroeger. Als senior merk je dat. Je hebt minder vaak dorst en transpireert moeizamer. Maar dorst en transpiratie zijn belangrijke indicatoren. Ze wijzen erop dat je lichaam vocht verliest. Juist als deze 'alarmbellen' niet meer (zo goed) afgaan, moet je maatregelen nemen. Vocht aanvullen!

Drink gevarieerd

Dagelijks tenminste twee liter vocht te drinken. Zo luidt het advies aan senioren van het Rijks Instituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Dat hoeft niet per se alleen water te zijn. Het is zelfs beter om verschillende drankjes af te wisselen. Denk ook aan (verse) fruitsappen, tomatensap, melk of sportdranken. Warme dranken zoals koffie en thee mogen wel, maar liefst met mate. Een kop bouillon wordt aanbevolen. De mineralen in de bouillon helpen de vochtbalans op peil te houden. Drink liever geen alcoholhoudende dranken zoals bier en wijn. Alcohol drijft juist vocht af en maakt zo de kans op uitdroging groter.

‘Waterbuik’ voorkomen

Veel senioren vinden twee liter vocht drinken lastig. Ze krijgen er een 'waterbuik' van. Of men kan niet zo goed inschatten hoeveel twee liter is. Voor beide problemen zijn goede oplossingen. Een 'waterbuik' voorkom je door die twee liter goed te verdelen over de dag. Begin ‘s ochtends vroeg al met het eerste glas; binnen is binnen. En eindig 's avonds laat met het laatste. Houd door de dag heen de kleur van je urine in de gaten. Wordt deze donkerder, dan drink je te weinig. Moet je minder vaak naar de wc? Ook dan meer drinken.

Hoeveel is twee liter?

Inderdaad, een flinke hoeveelheid. Zo’n supermarktfles van 1,5 liter én nog zo’n fles die voor een derde vol is. In een gemiddeld glas gaat een vijfde liter. In een theemok of -glas vaak iets minder. Dat betekent dat er per dag minstens tien glazen op het programma staan. Gaat dat niet vanzelf? Gebruik een kookwekker en drink ieder uur een glas.  Wij van actief zonder pijn wensen je een fijne zomer!