Rugpijn, zonder medisch specifieke oorzaak, zoals hernia, versleten ruggenwervels of blokkade van het SI-gewricht.

Maar liefst vier op de vijf mensen heeft er wel eens mee te maken. Omdat het medisch niet zo precies te duiden is, spreken artsen van ‘aspecifieke lage rugpijn’. Maar voor de patiënt zijn de klachten wel duidelijk. Tussen de onderste ribben en de bilplooi “zit het in je rug”. Waardoor ontstaat lage rugpijn en vooral: hoe is het te voorkomen?

Wat zijn de symptomen

Pijn in de onderrug optredend bij het zitten, staan en bewegen. En vaak uitstralend naar bil of bovenbeen. Bij het maken van bepaalde bewegingen kan de pijn toenemen. Spit is een van de meest voorkomende vormen van lage rugpijn. Eén verkeerde beweging –au!– en de boel zit op slot. Een stijve rug bij het opstaan is ook een vorm van aspecifiek lage rugpijn.
De pijn kan voortdurend aanwezig zijn of zich voordoen gedurende periodes. Duren de klachten langer dan drie maanden, dan spreekt men van chronische lage rugpijn. En als binnen één jaar er twee of meer perioden van lage rugklachten zijn, dan wordt dit terugkerende rugpijn genoemd.

Oorzaak van aspecifieke lage rugpijn

Deze is niet zo duidelijk vast te stellen. Mogelijk ontstaat de pijn door overbelasting van de rug, het langdurig inspannen van de rugspieren. Verdacht zijn ook verkeerde zithouding –sowieso veel zitten, waaronder ook veel autorijden. Ook stress en een slechte lichamelijke conditie zouden lage rugpijn kunnen uitlokken.

Diagnose en behandeling

Een arts zal als eerste kijken of er misschien sprake is van specifieke lage rugpijn (o.a. hernia en artrose). Is er niet zo’n duidelijk aanwijsbare oorzaak voor de klachten, dan wordt de diagnose aspecifieke rugpijn gesteld. Regelmatig is een patiënt daar niet zo blij mee. Want hij wil immers weten wát de pijn veroorzaakt. Helaas kan de arts daar dan geen medisch antwoord op geven. Wel zal de arts meestal verwijzen naar de fysiotherapeut. Deze komt met een oefentherapie en het advies om gedoseerd te blijven bewegen.

Doorlopend gezonde gewoonte

Het goede nieuws is, dat bij 90 procent van de mensen de klachten vanzelf weer verdwijnen. Dit binnen 6 weken. Als er een fysiotherapeut erbij betrokken is meestal eerder. Belangrijk is diens advies om regelmatig oefeningen voor uw rug te doen om de spieren sterker en soepeler te maken. Alleen vinden veel mensen het lastig om van dat oefenen, dat meer en anders bewegen ook een doorlopende gewoonte te maken. Het zou helpen als het vanzelf ging. Wat betreft die doorlopend gezonde gewoonte bieden Kybun-schoenen een interessante oplossing.

Rugklachten voorkomen met Kybun

De luchtkussenzolen van Kybun-schoenen verminderen de schokbelasting met maar liefst 58%. Dat betekent direct minder druk op de tussenwervelschijven en de spieren eromheen. Dus meteen verlichting van de rugpijn. Verder staat men zoals gezegd op een soort luchtbedjes. Die nodigen het lichaam constant uit om actief de kleine onevenwichtigheden te corrigeren. Doorlopend oefenen dus! Gaandeweg komen hoofd en heupen weer recht boven de voeten te staan. Rechtop lopen gaat ook veel beter. Vermoeidheid, stress en pijn maken plaats voor ontspanning. Wie dat ook wil beleven, maakt hier een afspraak met het Experience Center van Kybun voor een vrijblijvende proef(wandeling).