Wat is hielspoor?

Eigenlijk is het ongelooflijk dat onze voeten ons overal brengen waar we maar willen. Ons hele lichaam wordt gedragen door dat kleine oppervlak. Als je daar evenbij stilstaat, realiseer je je meteen hoe belangrijk het is om je voeten goed te verzorgen. Pijn is altijd een signaal dat er iets aan de hand is. Negeer pijn niet maar luister naar je lichaam.

Laten we eerst de voet eens beter bekijken om te begrijpen wat hielspoor is. De pijn manifesteert zich onder de hak op het moment dat de voet wordt belast. Maar hielspoor wordt veroorzaakt door de brede pees die onder je voet doorloopt, helemaal vanaf het hielbot naar de voorvoet. Als deze peesplaat te veel wordt belast, zorgt dit voor constante spanning op de aanhechting aan de binnenkant van het hielbot. Precies op deze aanhechting kan verkalking ontstaan. Die verkalking kun je zien als een stukje uitstekend bot. Niet de kalkafzetting zelf, maar het weefsel eromheen kan ontstoken raken. Dáár komt de pijn vandaan. Het gaat om een niet-bacteriële ontsteking, daarom hebben antibiotica geen zin.

 

Wat te doen bij hielspoor?

Je zou denken dat je dat stukje verkalking moet verwijderen om van de hielpijn af te komen. Maar helaas helpt een hielspooroperatie niet altijd.

Daarom zal er altijd eerst naar alternatieve behandelmethoden gezocht worden, voordat tot deze – behoorlijk ingrijpende – operatie wordt overgegaan. Bovendien kan een hielspoor zó kleinzijn dat deze niet of nauwelijks op een röntgenfoto is te zien.

Eerste symptomen hielspoor herkennen

De eerste symptomen van hielspoor zijn pijn onder de hiel ’s ochtends bij het opstaan of als je lang hebt stil gezeten, zoals na een autorit. De voet is pijnlijk en voelt wat stijf aan. Als je eenmaal in beweging bent, verdwijnt de pijn en heb je er geen last meer van.

Juist dit is zo verraderlijk aan hielspoor symptomen: doordat je er de rest van de dag geen last van het, ga je ervan uit dat het wel vanzelf over zal gaan. Helaas worden de symptomen vanaf nu alleen nog maar erger als je niet ingrijpt.

Het verloop van hielspoor symptomen

Na verloop van tijd ga je steeds vaker last krijgen van felle hielpijn. Tijdens een wandeling of bij het hardlopen merk je dat de pijn de kop op steekt aan het begin van de wandeling maar dan toch ook weer verdwijnt als je een tijdje aan het lopen bent. Eigenlijk is dit dezelfde valkuil als bij de eerste symptomen van hielspoor: je denkt dat het wel mee zal vallen. Er is echter een verschil: zodra je gaat zitten, wordt de voet stijf en komt de pijn terug.

Symptomen hielspoor na een langere periode

We kunnen het niet genoeg benadrukken: hoe eerder je naar je lichaam luistert, hoe beter. Ben je blijven doorlopen ondanks de pijn, dan kom je tenslotte in de fase terecht dat je misschien doorlopend pijn hebt aan je voet. Je kunt niet goed meer op je hak staan omdat het te pijnlijk is. Je kunt vocht gaan vasthouden onder de hiel en je hebt een branderig gevoel aan je voet. Je kunt vaker last hebben van een slapende voet en tijdens het autorijden is de pijn heel erg heftig.

Je hoeft overigens niet van al deze hielspoor symptomen last te hebben; het verloop is bij iedereen anders. Herken je echter meerdere symptomen én het hierboven omschreven verloop? Dan kan de kyBoot veel voor jouw betekenen. Herken je niet veel klachten maar heb je wél pijn aan je hiel? Dan is het toch goed om te onderzoeken of je last hebt van overpronatie. Overpronatie is de oorzaak van veel voetklachten en is goed te behandelen met de kyBoot omdat deze de intrinsieke voetmusculatuur zelf weer aan het werk zet. De voet stuurt de schoen en niet andersom. 

Oorzaken van hielspoor

Je hebt al kunnen lezen wat hielspoor is. Het is minstens zo belangrijk dat je weet wat de mogelijke oorzaak is dat je hielspoor hebt gekregen. En als geen hielspoor hebt, wil je natuurlijk weten hoe je deze pijnlijke aandoening kunt voorkomen. Eigenlijk is de hoofdoorzaak van hielspoor overbelasting. De vraag die hier onmiddellijk op volgt is: wat is de oorzaak van de overbelasting van jouw voet? 

De nummer 1 oorzaak hielspoor: overpronatie

Als je last hebt van hielspoor, voel je op dit moment maar één ding: die vreselijke pijn in je hiel en onder je voet. De belangrijkste oorzaak van hielspoor is overpronatie, iets waar ontzettend veel mensen last van hebben. Meestal lange tijd ongemerkt, totdat er lichamelijk klachten ontstaan, zoals hielspoor.

Wat is overpronatie?

Bij een gezond looppatroon komt je voet aan de buitenkant van de voet neer. Als de hak staat, volgt een moment waarop de spieren van de enkel een beetje verslappen en de voet een naar binnen kantelt. Hierbij veert de voetboog lichtjes door. Dit proces noemen we ‘proneren’.

Bij overpronatie gaat er iets mis in deze beweging en zakt de voetboog te ver door naar binnen en de voet kan zich vervolgens niet zo goed afzetten. De enkels en voeten zakken te ver door en het lichaamsgewicht wordt niet meer goed over de voeten verdeeld. Je voeten worden dus op de verkeerde plaats belast en moeten de ‘klappen’ opvangen als je loopt. Er komt grote druk op de peesplaat te staan die onder je voet van het hielbot naar de voorkant van je voet loopt. Precies bij de aanhechting van de peesplaat aan het hielbot ontstaat hielspoor.

Om deze belangrijkste oorzaak van hielspoor te voorkomen en om hielspoorpijn te verminderen, kan je dagelijks lopen op de kyBoot. De kyBoot zorgt ervoor dat de kleine voetspieren sterker worden en je voet minder in zal zakken. De druk van de grond tegen het pijnlijke punt is direct weg waardoor het looppatroon direct normaliseert en de voet niet meer overbelast raakt. Zo doorbreek je de cirkel en voorkom je overpronatie en hielspoor.

Meer oorzaken hielspoor door overbelasting van je voeten

Om de oorzaak van jouw hielspoor te achterhalen beantwoord je een aantal vragen:

  • Ben je het afgelopen jaar veel in gewicht aangekomen?Overgewicht kan bijdragen aan overpronatie. Het zou goed zijn om gewicht te verliezen maar begin alvast met het dragen van de kyBoot zodat de spieren van je voeten goed worden getraind en je direct minder pijn hebt en dus beter kunt bewegen. Dan zult u ook makkelijker gewicht kunnen verliezen.
  • Ben je zwanger? Dan kunnen de extra kilootjes een belasting vormen voor je voeten. Bovendien maken zwangerschapshormonen het bindweefsel in je hielen zwakker waardoor je voet sneller overbelast raakt. Dit is wellicht de oorzaak van je hielspoor. Het lopen op de kyBoot is voor jou een goede oplossing.
  • Ben je kort geleden begonnen met hardlopen?Bouw hardlopen altijd langzaam op. Maar zelfs dán kun je last krijgen van een blessure of overbelasting. Zorg daarom voor goede kwaliteit hardloopschoenen en vervang de schoenen op tijd. Wanneer je buiten het hardlopen om je voet traint op de kyBoot zullen de voeten sterker worden, waar je met het opbouwen van het hardlopen profijn van hebt.
  • Doe je werk waarbij je langdurig stil moet staan?Langdurig stilstaan is niet de oorzaak van hielspoor maar het zal de bestaande klachten wel verergeren. In ieder geval is het belangrijk om schoenen te dragen die de voet voldoende vrijheid geven en het voetgewelf op een natuurlijke manier versterken, zodat je overpronatie gaat voorkomen. Overpronatie is de nummer één oorzaak van hielspoor. Dus staand werken op de kyBoot of de kyBounder is de oplossing.
  • Draag je vaak (erg) hoge hakken? Af en toe op hoge hakken lopen is voor de meeste mensen geen probleem. Draag je hele hoge hakken? Dan komt er wel heel veel druk te staan op je voorvoet en de voetboog wordt nauwelijks ondersteund. Wissel hoge hakken regelmatig af met lopen op de kyBoot
  • Heb je last van verkorte en stijve kuitspieren?Mensen die altijd op hoge hakken lopen, krijgen op den duur kortere kuitspieren. Naast het afwisselen van de kyBootschoenen, doe je er goed aan dagelijks extra stretchoefeningen voor de kuit te doen.

Wanneer u last heeft van een hielspoor kan de kybun schoen direct grote uitkomst brengen.

  • De zool van de kybun schoen bestaat voor het meest grote deel uit lucht. Hierdoor wordt de druk onder de hiel veel beter verdeeld over het totale drukoppervlak. Hierdoor voelt u direct veel minder pijn tijdens het lopen en krijgt de geïrriteerde pees meer rust en ruimte tot herstel.
  • Doordat de schokbelasting 58% lager is en de natuurlijke afwikkeling van de voet beter verloopt, zal de pees beter worden gebruikt wat ook weer het herstel ten goede komt.
  • Op de kyBoot traint u bij elke stap de intrinsieke voetmusculatuur waardoor het inzakken van de voet minder zal worden en de pees die de hielspoor veroorzaakt minder trekkracht en irritatie krijgt.

Door te lopen op de kybun schoen werkt u dus bij elke stap aan uw herstel!!!